Resmî Gazete Tarihi: 22.02.2018 Resmî Gazete
Sayısı: 30340
OTOPARK YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve
Genel Esaslar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı, 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi
Kanunu kapsamında kalan belediyelerde, son nüfus sayımına göre nüfusu 10000 ve
daha fazla olan yerleşmelerde, nüfusu 10000'den az olmakla birlikte imar planı
onaylanmış yerleşmelerde ve alanlarda ve imar planı bulunmamakla beraber bu
Yönetmeliğin uygulanacağına dair idarelerce karar alınan bütün yerleşmelerde,
bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra yapı ruhsatı düzenlenecek
binalarda araçların yol açtığı parklanma ve trafik sorunlarının çözümü için
otopark yapılmasını gerektiren bina ve tesislerde otopark ihtiyacının miktar,
ölçü ve diğer şartlarının tespit ve giderilme esaslarını düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 37 nci ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Açık otopark: Tabii veya tesviye edilmiş zemin
üzerine yapılan, zemini su geçirimli malzeme ile kaplanan, üzeri fotovoltaik
paneller de içerebilen sundurma benzeri yapılar ile kapatılabilen araç park
yerlerini ve otopark hizmetinin yürütülebilmesi için zorunlu olan 1 katı ve 6
m2’yi geçmeyen yönetim/güvenlik birimini içeren otoparkları,
b) Ada içi otoparkı: Elverişli imar adalarında,
gerektiğinde binaların arka bahçeleri de kullanılarak ada içlerinde, imar
planlarında düzenleme yapılmak suretiyle ilgili parsellerin ortak kullanımına
yönelik düzenlenen otoparkları,
c) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
ç) Bina otoparkları: Bir binayı çeşitli amaçlar
için kullanan özel ve tüzel kişilere ait ulaşım ve taşıma araçları için bu
binanın içinde veya bu binanın oturduğu parselde açık veya kapalı olarak
düzenlenen otoparkları,
d) Birim otopark alanı: Bir aracın park etmesi
için gerekli olan ve manevra alanları dâhil toplam park alanını,
e) Bölge otoparkları ve genel otoparklar: Bir
şehir veya bölgenin mevcut ve gelecekteki şartları ile ihtiyaçları göz önünde
bulundurularak imar planları ile düzenlenen ihtiyaca göre açık, kapalı ya da
katlı olarak belediyeler veya diğer kamu kuruluşları ve özel kişiler tarafından
yapılan ve işletilen otoparkları,
f) İdare: Sorumluluk alanlarına göre büyükşehir
belediyeleri, belediyeler ve valilikleri,
g) Mekanik otopark: Taşıtları asansör görevi
gören düzlemler ile düşey veya yatay olarak hareket ettirebilen, gerektiğinde
insan eliyle de kontrol edilebilen, yer altı veya yer üstünde yapılan ve
kesintisiz güç kaynağı ile beslenmesi zorunlu olan ilgili ulusal ve
uluslararası standartlara uygun yapılan otopark sistemini,
ğ) Mevcut yapı: Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girmesinden önce yapı ruhsatı alınıp yapımı devam eden veya yapımı tamamlanan
yapıyı,
h) Otopark rampası: Zemin kotundan farklı kotta
olan, otoparka giriş ve çıkışı sağlayan veya farklı otopark katlarını birbirine
bağlayan eğimli geçiş yollarını,
ı) Ortak otopark uygulaması: İmar adasındaki
komşu parsellerin bahçelerinin daha etkin kullanılabilmesi amacıyla; ilgili her
bir parsel için parsel maliklerinin en az beşte dördünün muvafakati alınmak,
her bir parsel sınırı korunmak ve bu sınırlara göre planda verilen yapılaşma
koşulları ayrı ayrı uygulanmak kaydıyla, tevhit koşulu olan kot ve cephe
sınırlamalarına bakılmaksızın ve parseller tevhit edilmeksizin vaziyet planı
idarece onaylanarak ve tapuda beyanlar hanesine “ortak otopark alanı vardır”
şeklinde belirtme yapılarak, açık veya tamamen gömülü olmak ve dilatasyonla
ayrılmak kaydıyla kapalı olarak yapılan otopark uygulamalarını,
i) Park et-devam et otoparkı: Ana toplu taşıma
istasyonu, durak ya da aktarma noktalarına, idaresince belirlenecek yürüme
mesafesinde düzenlenen genel otopark alanlarını,
j) Taşıt asansörü: Taşıtların taşınması amacıyla
ulusal ve uluslararası standartlara uygun yapılan asansörleri,
k) Yeraltı otoparkı: Yol, meydan, yeşil saha,
parklar ile kamu kurum ve kuruluşlarına ait veya tahsisli taşınmazların
bahçelerinin, tamamen tabii zemin veya tesviye zeminin altında kalmak üzere,
uygulama imar planı kararı ile belirlenmek ve mevcut ağaç dokusu ve zemin
yapısı dikkate alınarak, ağaçlandırma ve bitkilendirme için yeterli derinlikte
toprak örtüsü bırakılmak, mevcut dokuya zarar vermemek ve ilgili standartları
sağlamak şartı ile yapılan kapalı otoparkları,
l) Yol üstü araç park yeri: Cadde ve sokak
üzerinde, yaya kaldırımından ayrılmış cepte, yolun sağ tarafında veya refüjde
yol standartlarına uygun şekilde yatay ve düşey işaretlemeler ile ayrılmış,
kullanım süresi görülebilecek şekilde belirtilen, kullanım şartlarına ilişkin
diğer hususlar idaresince belirlenen, motorlu veya motorsuz araçların park
edebileceği alanı,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte belirtilmeyen tanımlar için
ilgili diğer mevzuatta belirtilen tanımlar geçerlidir.
Genel esaslar
MADDE 4 – (1)
Otoparkla ilgili genel esaslar aşağıda belirtilmiştir:
a) Binayı kullananların otopark ihtiyacının bina
içinde veya parselinde karşılanması, bu fıkranın (e) bendinde belirtilen
durumlar haricinde zorunludur.
b) Binaların, imar planı ve mevzuat hükümlerine
göre belirlenen bahçe mesafeleri bu Yönetmelikte belirtilen istisnalar hariç
otopark olarak kullanılamaz.
c) Binanın kullanımı için yapılan otopark
alanları, 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu uyarınca ortak
alan olarak yönetilir.
ç) Binek otoları için birim park alanı, manevra
alanı dâhil en az 20 m2’dir. Bu alan kamyon ve otobüsler için manevra alanı
hariç olmak üzere en az 50 m2 üzerinden hesaplanır. Manevra alanı ve şekli
dâhil park yerlerinin vaziyet veya kat planında gösterilmesi zorunludur. Taşıt
asansörü ve mekanik sistemlerin kullanılması halinde birim park alanı, onaylı
projesinde açıkça gösterilmek ve idaresince uygun görülmek kaydıyla daha az
ölçülerde yapılabilir.
d) İmar planı ve parselasyon planlarında imar
parsellerinin büyüklüklerinin otopark yapımını mümkün kılacak şekilde
belirlenmesi esastır.
e) Otopark ihtiyacı kısmen veya tamamen
parselinde karşılanamayan durumlar aşağıda belirtilmiştir:
1) (Değişik:RG-31/5/2019-30790) Parselin
alan veya cephe boyutları nedeniyle otoparkın, bu Yönetmelikte belirtilen en az
ölçülerdeki; park alanı, park etme düzeni, dönüş çapı, manevra alanı ve servis
yolu alanlarının, tamamen veya kısmen, bodrum katlarda veya parselinde
karşılanamadığının veya otopark rampasının bu Yönetmeliğe göre en çok eğim
kullanılmasına rağmen parsel sınırından itibaren binanın derinliği boyunca ve
buna ilave olarak derinliğe dik en fazla bir cephesi boyunca sağlanamadığının
bir teknik raporla idarece tespit edilmesi,
2) 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve
Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu kapsamında korunması gerekli tescilli
taşınmaz kültür varlığı parselinde bulunup, ilgili mevzuat uyarınca otopark
yapılamaması,
3) (Değişik:RG-31/5/2019-30790) Arazinin
jeolojik ve topoğrafik yapısı, yer altı su seviyesinin yüksekliği
gibi nedenlerle, tüm teknik tedbirler alınmasına rağmen, bodrum kat
yapılamadığının ve parselinde otopark tesisinin mümkün olmadığının idarece
tespit edilmesi,
4) Parselin, meskûn alanlarda yaya yollarından
veya merdivenli yollardan ya da araç trafiğine kapatılmış yol veya yaya
bölgelerinde kalan ve Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) ya da yerel
trafik/ulaşım komisyonu tarafından otopark giriş-çıkışına izin verilmeyen
yollardan cephe alması ve başka yollardan araç giriş ve çıkışının mümkün
olmaması,
5) (Mülga:RG-7/9/2018-30528)
6) (Ek:RG-31/5/2019-30790) Bitişik
nizam parsellerde otopark ihtiyacının parselinde ve yapının ilk iki bodrum
katında karşılanamaması halinde karşılanamayan otopark alanı, talep edilmesi
halinde otopark bedeli alınmak suretiyle genel veya bölge otoparklarından
karşılanır.
f) Otopark ihtiyacının, bu fıkranın (e) bendinde
yer alan hükümler doğrultusunda bir kısmı veya tamamının parselinde
karşılanamadığı binalarda karşılanamayan otopark miktarı;
1) Mümkünse komşu parsellerle ortak otopark
uygulaması ya da ada içi otopark uygulamaları şeklinde karşılanır.
2) Otopark ihtiyacı, (1) numaralı alt bende göre
karşılanamaması durumunda; süresiz irtifak kurulmak ve tapu kütüğünün beyanlar
hanesinde belirtilmek kaydıyla idaresince belirlenecek yürüme mesafesi içinde
kamulaştırmaya konu olmayan başka parsel veya binada zorunlu olarak ayrılması
gerekenler haricindeki otopark alanlarından karşılanır.
3) Otopark ihtiyacı, (1) ve (2) numaralı alt
bentlere göre karşılanamayan parsellerde, tevhit yolu ile de çözüm
sağlanamaması halinde, ilgili idarelerce, 12 nci maddede yer alan esaslar
dâhilinde bedel alınmak suretiyle otopark yeri tahsis edilerek karşılanır.
4) (3) numaralı alt bende göre bölge ve genel
otoparklardan tahsisin şekline, (2) numaralı alt bende göre başka parselde
otopark yeri ayrılması ve irtifak kurulmasına ilişkin olarak büyükşehirlerde
ilgili idare görüşü alınmak suretiyle büyükşehir belediyeleri, diğer yerlerde
ilgili idarelerce usul ve esaslar belirlenebilir.
5) Otoparkı parseli dışında bulunan yapıların
otopark yerleri ve adetleri, tapu kütüğünün beyanlar hanesinde, yapı ruhsatı ve
yapı kullanma izin belgesinin ilgili bölümlerinde ve yönetim planlarında
belirtilir.
g) Otoparkların giriş ve çıkışlarının yeterli
olması, iç ve dış trafiği aksatmayacak şekilde düzenlenmesi zorunludur. Bununla
birlikte;
1) İmar planında yükseltilmiş veya viyadük olarak
yer alan yollardaki parsel cephelerinden,
2) Merdivenli sokaklarda araçların ulaşmadığı
kesimlerdeki parsel cephelerinden,
3) Mer’i imar planlarında yaya yolu ayrılmış ve
UKOME ya da yerel trafik/ulaşım komisyonu kararı ile yayalaştırılması uygun
görülen yollardaki parsel cephelerinden,
4) Demiryolu hemzemin geçitlerini kesen yollardan
cephe alan ve demiryolu platformuna 40 metre kadar olan bölümdeki parsel
cephelerinden,
5) Sinyalize kavşaklara erişen yollardan cephe
alan parsellerin uzak köşesi, sinyalizasyona UKOME ya da yerel trafik/ulaşım
komisyonunca aksine karar alınmadıkça 20 metre olan bölümlerdeki parsel
cephelerinden,
6) UKOME ya da yerel trafik/ulaşım komisyonunca
karar alınanlar hariç, dönel kavşak ve katlı kavşak kolları boyunca yer alan
parsel cephelerinden,
otopark giriş çıkışı düzenlenemez.
ğ) Otoparklarda, 1/7/2005 tarihli ve 5378 sayılı
Engelliler Hakkında Kanun, 3/7/2017 tarihli ve 30113 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği, 6/3/2007 tarihli ve 26454 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında
Yönetmelik, 19/12/2007 tarihli ve 26735 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik, 15/5/1997 tarihli ve 22990
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Karayolları Kenarında Yapılacak ve Açılacak
Tesisler Hakkında Yönetmelik, 5/12/2008 tarihli ve 27075 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği hükümlerine uyularak
gereken önlemlerin alınması, engellilerin kullanımına yönelik düzenlemelerin
yapılması zorunludur. Ayrıca, Türk Standartları Enstitüsünce hazırlanan ilgili
tüm standartlara uyulur. Standartların bu Yönetmelikte belirlenen ölçü ve
miktarlardan daha az olması halinde bu Yönetmelik hükümleri geçerlidir. Bu
düzenin sağlanmasından ve yürütülmesinden belediyeler ve valilikler sorumludur.
h) Bu Yönetmelikte idarelerce karar alınması
öngörülen hususlarda, 3194 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine aykırı
olmamak ve bu Yönetmelik hükümlerine uyulmak koşuluyla uygulanacak şekli
takdire ilgili idare yetkilidir. İmar planları ile veya idarelerce bu Yönetmelik
hükümlerine aykırı kararlar getirilemez.
ı) Umumi bina ve bölge otoparkları ile genel
otoparkların giriş-çıkış ve asansörlerine en yakın yerlerinde birden az olmamak
şartıyla, her 20 park yerinden birinin engelli işareti konularak engelliler
için ayrılması zorunludur. Yol üstü otoparklarda engelliler için yapılacak
düzenlemeler, trafik güvenliği esas alınarak yapılır.
i) Bütün otopark türlerinde otopark alanının %1’
inden az olmamak üzere ilave alan bisiklet ve motosiklet park yeri olarak
ayrılır.
j) Kat mülkiyeti ve kat irtifakı tesis edilirken
otopark olarak ayrılan alanların, gereken hallerde ilgili idare meclisinde bu
yönde karar alınmak suretiyle eklenti olarak ilgili bağımsız bölüme tapuda
tahsisi gerçekleştirilebilir. Eklenti otoparkların ortak alan olarak
yönetilmesi hususu yönetim planında belirtilir. (Ek
cümle:RG-31/5/2019-30790) Bu tür eklenti otoparklarda, aynı bağımsız
bölüme ait iki otopark yerinin arka arkaya park düzeni şeklinde (birbirini
engelleyebilecek şekilde) birlikte düzenlenmesi halinde tek bir manevra
alanı gösterilmesi yeterli kabul edilir.
k) Varsa ulaşım ana planı ve/veya otopark ana
planına uygun olmak koşuluyla ilgili idarenin uygun görüşü ve ilgili trafik
veya ulaşım komisyonunun kararı ile yapım şekline göre açık, katlı ve kapalı
otoparklar için geçerli hükümler yerine getirilmek kaydıyla işletme amaçlı
otopark yapılabilir.
l) Yaya alanları, bisiklet yolları ve kaldırımlar
otopark olarak düzenlenemez ve kullanılamaz.
m) Açık otoparkların tesis edildiği alanın
zeminlerinde, yağmur suyu tahliyesi için uygun eğim verilir, yağmur suyunu
toprağa geçiren malzemeler kullanılır.
n) İmar planları hazırlanırken bölge ve genel
otopark yerleri, katlı otopark ve cep otoparkı düzenlenecek yerler konusunda
Büyükşehirlerde UKOME, diğer yerlerde ilgili trafik komisyonunun görüşü alınır.
o) Yol üstü araç park yeri için ayrılması gereken
alanın ölçüleri en az 2,5x5,50 metredir. Engelli araçları için 1/30 oranında
park yeri ayrılır.
ö) Yol üstü otoparkı yapılacak yerler ile
yapımına ve işletilmesine ilişkin usul ve esaslar, büyükşehir belediyelerinde
UKOME, diğer belediyelerde yerel trafik/ulaşım komisyonu kararı alınarak
idarelerce belirlenir, buna göre yol üstü otopark düzenlemeleri, uygulaması ve
işletmesi yapılır.
p) Bölge ve genel otoparklar ile yol üstü
otoparklarında kapasite, boş-dolu oranları gibi güncel verilerin kayıtlarının
tutulması ve elektronik ortamlar da dâhil paylaşılmasına ilişkin usul ve
esaslar idarelerce belirlenir.
r) 5216 sayılı Kanun uyarınca büyükşehir
belediyelerince ulaşım ana planlarının yapılması veya yaptırılması ve
uygulanması esastır.
s) İlgili idareler, bu fıkranın (f) bendinin (3)
numaralı alt bendi kapsamında kalıp bölge ve genel otoparklardan faydalanmak
için müracaat edenlerin otopark sorununun nasıl çözümleneceğini, binanın hangi
bölge veya genel otoparkından yararlanacağını 30 gün içinde bildirmekle
yükümlüdür.
Bina ve parsel otoparklarının düzenlenme esasları
MADDE 5 – (1) Bina ve
parsel otoparklarının düzenlenme esasları aşağıdaki şekildedir:
a) İlgili idare varsa, UKOME ya da trafik/ulaşım
komisyonu kararlarını göz önünde bulundurarak, imar planları ve kent ulaşım
sistemini de esas alarak parselinde otopark yapılamayacak güzergâhları
belirler. Bu alanlarda 4 üncü maddeye göre uygulama yapılır.
b) Otopark ihtiyacının tamamının bodrum katlarda
karşılanamaması halinde, tamamen tabii veya tesviye edilmiş zemin altında
kalmak ve üzeri yeşillendirilerek bahçe vasfının ortadan kaldırılmaması
şartıyla binaların öncelikle arka ve yan bahçe altlarının tamamı ile gereken
durumlarda idarenin uygun görmesi halinde ön bahçe zemin altının parsel
sınırına 3 metreden fazla yaklaşmamak suretiyle ön bahçe mesafesinin yarısını
geçmeyen kısımlarında otopark yapılabilir. Otopark giriş çıkışı ön bahçe
mesafesi içinden de sağlanabilir. Otopark rampası parsel sınırı dışından
başlatılamaz.
c) Otopark ihtiyacının tamamının bodrum katlar
ile tabii veya tesviye edilmiş zeminin altında karşılanamaması halinde, yeşil
dokuya uygun ve su geçirimli malzeme ile bina arka ve yan bahçelerinde açık
otopark yeri tefrik ve tesis edilebilir. Ancak arka bahçede otopark yeri tefrik
ve tesis edilebilmesi için yan bahçenin en az 3,00 metre olması veya bina
içinden en az 2,75 metre genişliğinde geçiş yolu düzenlenmesi şarttır. Yan
bahçede otopark yeri de tesis edilecekse bunun için yan bahçe mesafesine 2,50
metre daha ilave edilir ya da 3 üncü maddenin birinci fıkrasının (ı) bendinde
tanımlanan ortak otopark uygulaması ile en az 2,50 metre eninde geçiş yolu
sağlanır.
ç) Yerleşme bölgelerinde; binanın bodrum katları,
tabii veya tesviye edilmiş zemin altı ile arka ve yan bahçelerde yeterli
otopark yerinin teşkil edilememesi halinde, 7 metre ve daha fazla ön bahçe
mesafesi olan yerlerde, yeşil dokuya uygun ve su geçirimli malzeme ile bina
cephesinden itibaren 2 metre dışında kalan kısmın, bina girişine engel
olmayacak şekilde açık otopark alanı olarak düzenlenmesi hususunda idareler
yetkilidir. (Ek cümle:RG-31/5/2019-30790) Tek bağımsız
bölümlü (villa gibi) müstakil konut binalarında ön bahçeler, parsel sınırından
2 metre geri çekilmek kaydıyla açık otopark alanı olarak düzenlenebilir.
d) (Değişik:RG-31/5/2019-30790) Mevcut
yapılarda parsel maliklerinin ilave otopark yapmak istediği durumlar ile birinci
fıkranın (b), (c) ve (ç) bentlerine göre otopark ihtiyacını karşılayamadığı
idarece tespit edilen yeni yapılarda; ticari amaçla işletilmemek, 634 sayılı
Kanun uyarınca muvafakat alınmak, ayrıca değişiklikten etkilenen bağımsız bölüm
malikinin muvafakati alınmak ve taşıyıcı sistemi olumsuz etkilememek kaydıyla
arka bahçede binalara 2 metreden fazla yaklaşmamak, arka bahçe mesafesi içinde
zemin kat yüksekliğini aşmamak, arka bahçe mesafesi dışında bina yüksekliğini
aşmamak kaydıyla zemin üstü mekanik otoparklar ve/veya taşıt asansörü
yapılabilir.
e) Ticaret alanları, ticaretin yapılabildiği
karma kullanımlar ile ticaretin yapılabildiği konut alanlarında, binanın
ihtiyacı olan otoparkını parsel veya bina bünyesinde karşılamak, otopark
dışında hiçbir kullanım getirmemek, bahçe mesafelerini korumak şartıyla
bağımsız bölüm olarak bodrum katlarında ve girişi zemin kattan da olabilen
ticari amaçlı otoparklar yapılabilir. Ticari amaçlı dışa dönük olarak
kullanılan otoparklarda 634 sayılı Kanun uyarınca parsel maliklerinin
muvafakati ve UKOME ya da trafik/ulaşım komisyonu görüşü alınarak uygulama
yapılır. Bu otoparkların, giriş ve çıkışlarının binanın kullanımına ait
otoparklardan ayrı düzenlenmesi, tavan döşemelerinde ve diğer bağımsız
bölümlere bitişik duvarlarında ilgili mevzuatına göre ses, ısı ve su yalıtımı
yapılması, dışa bakan cephelerinin bina estetiğiyle uyumlu olması zorunludur.
f) İlgili mevzuat gereğince binanın serpinti
sığınağı olarak kullanılmak üzere ayrılmış bölümleri, barış zamanında ilave
otopark olarak kullanılabilir. Ancak binanın ihtiyacı olan otopark mahallerinin
ayrı ayrı düzenlenmesi zorunludur. Sığınakların ilave otopark olarak
kullanılabilmesi için tasdikli mimari projenin, araçların giriş-çıkış ve park
etme düzeni açısından uygun olması gereklidir.
g) Otopark Yönetmeliği kapsamında kalan
yerleşmelerin imar planlarında bu Yönetmeliğin uygulanamayacağına dair hüküm
getirilemez.
ğ) Toplu konut inşaatlarında, sanayi ve depolama
tesislerinde, kamu kurum ve kuruluşları, halkın toplu kullanımına açık
alışveriş merkezleri, sinema, tiyatro gibi yapılarda, ağız diş sağlığı
merkezleri ve hastanelerde, otellerde, stadyum ve kapalı spor tesislerinde,
üniversitelerde, düğün salonlarında otopark ihtiyacının bina bünyesinde veya
parselinde ya da bu Yönetmelik kapsamında parselinde otopark teşkilinin mümkün
olmaması halinde komşu parselde karşılanması zorunludur.
h) Otoparkların düzenlenmesinde aşağıda
belirtilen ölçülere uyulur:
1) Otopark rampası ve sirkülasyon yolları
üzerinde yapılacak otopark tefrişlerinde, otopark tefrişinden sonra kalan
mesafenin, minimum rampa genişliğini sağlaması zorunludur.
2) Otopark giriş kapısı genişliği net 2,75
metreden az olamaz.
3) Otopark giriş kapısı yüksekliği net 2,00
metreden az olamaz.
4) Otopark iç yüksekliği kiriş altı dâhil olmak
üzere hiçbir yerde net 2,10 metreden az olamaz.
5) Umumi otoparklarda rampa eğimi % 15’ten fazla
olamaz. Umumi otoparklar haricinde, otopark ihtiyacını bünyesinde karşılayan
binalarda otopark rampası eğimi % 20’den fazla olamaz.
6) Otopark rampa genişliği 2,75 metreden az
olamaz. Rampalar dönüş kısımlarında asgari 2.75 metre iç yarıçapında
düzenlenir.
7) Umumi otoparklarda yapılacak 90 derecelik
dönüş verilen yollarda, küçük araçlar için gidiş ve dönüş yolu genişlikleri
toplamı 6,50 metreden az olamaz. Umumi otoparklar haricinde bu ölçü 6,00
metreden az olamaz.
8) Otoparkların tefrişinde manevra alanı hariç,
binek otoları için en az 2,40x4,90 metre, kamyonet ve panelvan için 3,00x6,00
metre, kamyon ve otobüsler için en az 4,00x12,00 metre ölçüsü esas alınır.
9) Birim otopark alanlarının uzun kenarı en az
4,90 metre, kısa kenarı ise engelliler için en az 3,50 metre diğerleri için en
az 2,40 metre genişliğinde olmak zorundadır.
ı) Otoparklarda taşıt asansörü yapılabilir. Ancak
yangına karşı gereken tedbirlerin alınması, giriş-çıkışların yeterli olması, iç
ve dış trafiği aksatmayacak şekilde düzenlenmesi zorunludur. Taşıt asansörünün
hizmet vereceği binalarda yedek elektrik jeneratörü bulundurulması ve yapı
kullanma izni aşamasında bu asansörlerin ilgili idarelerin yetkili birimlerince
çalışıp çalışmadığının denetlenmesi ve buna göre yapı kullanma izninin
verilmesi gerekmektedir.
i) Bina ve parsel otoparklarının amacı dışında
kullanıldığının tespit edilmesi halinde, bina veya yapı yönetimi tarafından ilgili
idaresine bildirimde bulunulur.
Bölge ve genel otoparkların düzenlenme esasları
MADDE 6 – (1) Bölge
otoparkları ve genel otoparklar, imar planlarında bu kullanımlara ayrılan
yerlerde ve plan esaslarına uygun olarak yer üstünde veya altında açık, kapalı
veya çok katlı olarak gerektiğinde mekanik sistemler de kullanılarak yapılır.
(2) Bölge otoparklarında mekanik otopark
sistemleri kullanılması halinde, bu sistemler teknik, mekanik ihtiyaçları göz
önünde bulundurularak ilgili idarelerin uygun görüşü doğrultusunda ilgili
standartlara göre yapılır ve mekanik otopark sistemlerinin bulunduğu kısımlarda
bu Yönetmelikte belirlenen ölçülere uyulmayabilir.
(3) Valilik veya belediyeler tarafından
yaptırılan bölge ve genel otoparkların denetim, bakım, onarım ve işletilmesi
valilik veya belediyelere aittir. Bu hizmetler için alınacak ücret valilik veya
belediyelerce tespit edilir. Bölge ve genel otoparkların yapımı, bakımı,
onarımı ve işletilmesi üçüncü şahıslara verilebilir.
(4) Ana arter yollarda cadde altı, imar
mevzuatının izin verdiği meydan, yeşil saha ve parklar ile ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarınca uygun görülen, (Değişik ibare:RG-31/5/2018-30437) Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim tesis alanlarındaki projeler için düzenleme ve
onaylar Milli Eğitim Bakanlığına ait olmak üzere bu kuruluşlara ait
veya tahsisli taşınmazların bahçelerinde; tamamen tabii veya tesviye edilmiş
zemin altında kalan kısımlarda, otopark giriş ve çıkışlarında can ve mal
güvenliğinin sağlanması, giriş ve çıkışların bu alanların giriş ve
çıkışlarından ayrı olması ve kullanımını etkilememesi koşullarıyla, mevcut ağaç
dokusu dikkate alınarak; korunması gerekli ağaçlara hiçbir şekilde zarar
verilmemesi, ağaçlandırma ve bitkilendirme için yeterli derinlikte toprak
örtüsü bırakılması ve standartların sağlanması kaydıyla bölge ve genel otopark
yapılabilir. Yer altı otoparkları, her durumda trafik tedbirleri alınarak ve
yerel trafik etütleri yaptırılmak kaydıyla; trafik yükü hesaplanarak planlanır
ve projelendirilir. Bu tür otoparkların yapımı için kurumlar arası (idare ve
ilgili kurum) mutabakat ve konuyla ilgili UKOME ya da trafik/ulaşım komisyonu
kararı alınması gerekir.
(5) Bölge ve genel otoparklar ile AVM’lere ait
otoparklarda, her 50 park yerinden en az biri elektrikli araçlara uygun olarak
(şarj ünitesi dâhil) düzenlenir. İhtiyaca göre elektrikli araç otopark yeri
sayısının artırılması hususunda idarelerce karar alınabilir.
Park et-devam et otoparklarının düzenlenme
esasları
MADDE 7 – (1)
Araçların şehir merkezine yönlendirilmemesi amacıyla, şehrin merkezi alanları
dışında çeperlerinde yer alan ana toplu taşıma istasyonu, durak ya da aktarma
noktalarına idaresince belirlenecek yürüme mesafesi içerisinde park et-devam et
otopark alanları tesis edilir. Büyükşehir belediyelerince yapılması zorunlu
olan ulaşım ana planlarında park et-devam et otopark alanları gerekli detayları
ile birlikte belirtilir. İmar planları hazırlanırken ulaşım planları dikkate
alınır.
(2) Park et-devam et otopark alanlarına sadece
binek taşıtlar, hafif ticari araçlar, motosiklet ve bisikletler park edebilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Planlama ve Uygulama Esasları
Otopark aranması gereken kullanımlar ve
miktarları
MADDE 8 – (1) Otopark
aranması gereken kullanımlar ve miktarları Ek-1’de yer almaktadır.
(2) Belirlenen otopark miktarları en az miktarlar
olup, bu miktarlar ve kullanım çeşitlerinin alt türleri yöre ihtiyaçları göz önünde
bulundurularak; büyükşehir sınırları içinde büyükşehir belediyelerince resen ya
da ilçe belediyelerinin önerileri doğrultusunda büyükşehirlerin meclis kararı
ile, diğer belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediye meclislerince,
bunların dışında ilgili idarelerce artırılabilir. (Değişik
cümle:RG-7/9/2018-30528) Cephesi 9 metreden veya alanı 250 m2’den
küçük olan parseller ile 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (e) bendi
kapsamında kalan parsellerde otopark ihtiyacının en az yarısının parselinde karşılanabilmesi
halinde konut kullanımına ait asgari otopark ihtiyacı %50 oranına kadar
azaltılabilir. (Ek cümle:RG-31/5/2019-30790) Alanı 120 m2 den
küçük olup kat adedi 3 ve üzeri olan mevcut parsellerin otopark ihtiyacı, talep
edilmesi halinde otopark bedeli alınmak suretiyle genel veya bölge
otoparklarından karşılanır.
(3) Otopark sayısı, açık tesislerde parsel alanı
üzerinden, diğer yapılarda ise emsal hesabına konu alan üzerinden belirlenir.
(4) Hesaplama sonunda bulunan sayının kesirli
olması halinde bir üst değer esas alınır.
(5) Birden fazla amaçlı binaların farklı
bölümleri için, Ek-1’de belirtilen kendi kullanım çeşidine göre tespit edilen
otopark miktarı uygulanır. Kullanımları gereği otel, hamam, sauna gibi
bünyesinde farklı fonksiyonlar bulunduran yapılardaki asıl kullanımın
tamamlayıcısı niteliğini taşıyan hacimler için asıl kullanım çeşidine göre
otopark miktarı belirlenir. Ancak bünyesinde kongre merkezi bulunduran
otellerin otopark ihtiyacı, otel ve kongre merkezi için ayrı ayrı hesaplanır.
(6) Ek-1’de bulunan tabloda yer almayan kullanım
türlerine ilişkin otopark sayıları, varsa öncelikle ulusal/uluslararası
standartlara uygun olarak veya tabloda yer alan benzer kullanımlar dikkate
alınarak idaresince belirlenir.
Beş yıllık imar programları
MADDE 9 – (1)
Onaylı imar planında tespit edilen bölge ve genel otoparklarının uygulama
döneminde ilgili idarelerce gerçekleştirilecek 5 yıllık imar programlarına
alınması gerekir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uygulama ve Denetim
Yapı ruhsatı ve kullanma izinlerinin verilmesi
MADDE 10 – (1) Yapılacak yapılara bu Yönetmelikte belirtilen esaslara göre
otopark yerleri ayrılmadıkça yapı ruhsatı, bu otoparklar inşa edilip hazır hale
getirilmedikçe de yapı kullanma izni verilemez.
(2) Otopark miktarının, engellilere ayrılanlar da
dâhil, araçların park etme düzeni ve tefrişinin, varsa parsel sınırından
itibaren otopark rampasının, trafik akışının ve tesis kapasitesinin yapının
onaylı mimari projesinde sayısal değerleri ile birlikte gösterilmesi
zorunludur.
Otoparkların amacı dışında kullanılamayacağı
MADDE 11 – (1) Yapı kullanma izni alındıktan sonra otopark yerleri plan ve
Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak başka amaçlara tahsis edilemez.
(2) İdareler, bina otoparklarının kullanımını
engelleyici her türlü ihlalleri önlemekle yetkili ve görevlidirler. Aksi
uygulamalarda 3194 sayılı Kanunun ilgili hükümleri uygulanır.
(3) İlgili idareler, bu Yönetmeliğin yayımı
tarihinden sonra yapı kullanma izin belgesi düzenlenen yapılardaki otoparkların
amacına uygun kullanılıp kullanılmadığını, yapı kullanma izin belgesi
tarihinden itibaren beş yıl içerisinde denetlemekle, büyükşehir belediyeleri
de, 5216 sayılı Kanunun 11 inci maddesi uyarınca bu denetimin yapılıp
yapılmadığını takip ile yükümlüdür. Valilikler, bu denetimlerin belediyeler
veya büyükşehir belediyelerince yapılmadığının tespiti halinde, gerekli
denetimleri yapmaya ve görevini ihmal eden idareler hakkında İçişleri
Bakanlığına bildirimde bulunmaya yetkilidir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Otopark Bedeline İlişkin Hükümler
Otopark bedelinin tespit, tahakkuk ve tahsili
MADDE 12 – (1) 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (f) bendinin (3) numaralı alt
bendi uyarınca alınacak otopark bedelinin tespiti, tahakkuku ve tahsilinde bu
maddede belirtilen esaslara uyulur.
(2) Otopark bedelinin hesabında, 4 üncü maddenin
birinci fıkrasının (ç) bendinde belirtilen birim park alanları ile Ek-1’de
belirtilen otopark sayısı esas alınır.
(3) Otopark bedellerinin tahakkuk ve tahsil
esasları bu Yönetmelik hükümleri dikkate alınarak ilgili idareler tarafından
belirlenir.
(4) Otopark bedelleri kamu bankalarından herhangi
birinde açılacak otopark hesabına yatırılır. Bu hesapta toplanan meblağa
yasaların öngördüğü faiz oranı uygulanır.
(5) 5216 sayılı Kanun kapsamında kalan
belediyelerde, büyükşehir belediyesince ilçe belediyeleri adına otopark hesabı
açtırılır.
(6) İlçe belediyeleri hesabında toplanan otopark
meblağı, büyükşehir belediyelerince o ilçe sınırları içerisinde yapılacak veya yaptırılacak
bölge veya genel otoparkları için kullanılır.
(7) Otopark bedeli alınan parsellerin otopark
ihtiyacının ilgili idarece genel veya bölge otoparklarında karşılanması
zorunludur. Büyükşehirlerde otopark bedeli alınan parsellerin otopark ihtiyacının
büyükşehir belediyesince karşılanması zorunludur.
(8) Tahsis edilen alanın kamulaştırılması veya
herhangi bir nedenle kullanılamaz hale gelmesi durumunda yeni bir otopark alanı
tahsis edilir. Yapı ruhsatının iptali durumunda otopark için alınan bedel o yıla
göre hesaplanacak miktar üzerinden geri ödenir.
(9) Otopark bedeli tahsil edilmeden yapı ruhsatı
düzenlenmez.
(10) Tahsilat makbuzunda, yapının ada ve parsel
numarası ve tahsilatın kaç araçlık otopark yeri için yapıldığı da belirtilir.
Bu makbuzun bir nüshası yapının ruhsat dosyasında bulundurulur.
(11) Bu Yönetmelikte belirtilen esaslar dâhilinde
otopark yeri bölge veya genel otoparklardan karşılanacak yükümlülerden alınacak
otopark bedelinin hesabına ve tahsiline ilişkin esaslar aşağıda açıklanmıştır:
a) Gerekli görülmesi halinde yerleşme bölgeleri,
il genel meclisi veya belediye meclisi tarafından 5 gruba ayrılır ve her grup
için aşağıda gösterilen hesap şekli uygulanır:
1) 1. Grup için, tarifedeki bedelin %100’ü,
2) 2. Grup için, tarifedeki bedelin %90’ı,
3) 3. Grup için, tarifedeki bedelin %80’i,
4) 4. Grup için, tarifedeki bedelin %70’i,
5) 5. Grup için, tarifedeki bedelin %60’ı,
otopark bedeli olarak alınır. Büyükşehir
sınırları içinde büyükşehir belediyeleri resen ya da ilçe belediyelerinin önerileri
doğrultusunda, diğer belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediyeler,
bunların dışında ilgili idareler meclis kararı almak suretiyle, bu maddede
belirtilen grup sayısını azaltmaya ve bedel hesabına ilişkin oranları
arttırmaya yetkilidir.
b) Birim otopark bedeli : ( A + B ) x 20 x Y
formülü ile hesaplanır.
c) Formülde verilen;
1) A : Birim otopark bedeli arsa payını ifade
eder. Belirlenen arsaların 29/7/1970 tarihli ve 1319 sayılı Emlak Vergisi
Kanunu uyarınca her yıl için yeniden belirlenen değerinin planda belirlenen
katlar alanı hesabına konu alana bölünmesi ile tespit edilir.
2) B : Birim otopark bedeli yapı payını ifade
eder. Yapı ruhsatının düzenlendiği yıl için, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
tarafından yayımlanan Mimarlık ve Mühendislik Hizmet Bedellerinin Hesabında
Kullanılacak Yapı Yaklaşık Birim Maliyetleri Hakkında Tebliğde yer alan
otoparka ait birim fiyatlara karşılık gelen bedeli ifade eder.
3) 20 : Binek otolar dikkate alınarak belirlenen
manevra alanı dahil en az birim park alanını ifade eder.
4) Y : (a) bendinde belirtilen ve Meclis Kararı
ile belirlenen yerleşme bölgelerinde ayrılan gruplara göre uygulanacak oranı
(%100, %80 … gibi) ifade eder.
Otopark hesabından yapılacak harcamalar
MADDE 13 – (1) Otopark hesabında toplanan meblağ, belediyelerin kendi
kaynaklarından ayıracağı tahsisatla birlikte, tasdikli plan ve beş yıllık imar
programına göre hazırlanan kamulaştırma projesi karşılığında otopark tesisi
için gerekli arsa alımları ile bölge ve genel otoparkların inşasında
kullanılır. Bu meblağ, öncelikle parselinde otopark ihtiyacı karşılanamayan
ancak otopark bedeli ödeyen parsellerin bulunduğu mümkün olan en yakın sınırlar
içinde kullanılır.
(2) Otopark hesabında toplanan meblağ otopark
tesisi dışında başka bir amaçla kullanılamaz.
(3) Otopark hesabında toplanan meblağ,
belediyelerce hazırlanacak sarf belgesi, verile emri ve hak ediş raporuna göre
belediyesinin yazılı talimatı üzerine ilgili bankaca hak sahibine ödenir.
(4) Otopark hesabında toplanan meblağın, amacında
kullanılıp kullanılmadığı hususu İçişleri Bakanlığınca denetlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
MADDE 14 – (1) 1/7/1993 tarihli ve 21624 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Otopark Yönetmeliği ile 30/12/1993 tarihli ve 21804 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Otopark Yönetmeliği Hakkında Genel Tebliğ yürürlükten
kaldırılmıştır.
Sorumlu idare
MADDE 15 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında yetki ve sorumluluk, alanlarına
göre, belediyeler ve valiliklerdedir.
(2) Bu Yönetmelik ile belediye ve mücavir alan
sınırları içinde belediye meclisine, belediye encümenine ve belediye
başkanlığına verilen yetkiler, belediye mücavir alan sınırları dışında valilik
görev alanında kalan alanlarda, il genel meclisi, il encümeni ve il özel
idareleri tarafından kullanılır.
İmar planları
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Belediye veya valilikler, imar planı sınırları içerisinde kalan
alanlardaki yerleşmenin projeksiyon nüfusunun otopark ihtiyacını tespit ederek,
bu ihtiyacın karşılanması amacıyla bölge otopark alanı oluşturmaya yönelik imar
planı revizyonlarını veya değişikliklerini en geç iki yıl içinde yaparlar.
Planların yürürlüğe girmesinden itibaren en geç üç ay içinde bu planı tatbik
etmek üzere beş yıllık imar programını hazırlayarak bu süre içerisinde
uygularlar.
İdarelerce belirlenecek usul ve esaslar
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden sonra, idareler bu
Yönetmelik ile kendilerine tespit yetkisi verilen konular ile ilgili usul ve
esasları belirlerler.
(2) 14 üncü madde kapsamında yürürlükten
kaldırılan mevzuat ile tespit yetkisi verilen konulara ilişkin idarelerce
düzenlenen esaslar, bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden itibaren altı ay
içerisinde bu Yönetmeliğe uygun hale getirilir. Bu yükümlülük belediyelerce
yerine getirilinceye kadar uygulamalar bu Yönetmelik doğrultusunda yapılır.
İşlemleri devam eden yapılar
GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce mevzuata uygun
olarak alınmış ruhsata göre inşasına başlanıp devam eden yapılar ile yapı
kullanma izin belgeli olup inşaat alanı ve emsali, bağımsız bölüm sayısı ve kat
sayısı artışı ile kullanım amacı değişikliği olmaksızın tadilat yapılacak
yapılarda talep edilmesi halinde bu ruhsatın düzenlendiği Yönetmeliğe göre
uygulama yapılır. (Ek cümle:RG-31/5/2019-30790) Yapı kullanma
izin belgeli olup inşaat alanı, emsali, bağımsız bölüm sayısı, kat sayısı
artışı ile kullanım amacı değişikliği olacak şekilde tadilat yapılacak
yapılarda ise artış veya değişikliğe konu alan üzerinden artan otopark
ihtiyacı, parselde ya da binada karşılanamaması halinde otopark bedeli alınmak
suretiyle genel veya bölge otoparklarından karşılanır.
(2) Kamu kurum ve kuruluşlarınca bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce ihale kararı veya ihale tarihi alınmış veya
ihalesi yapılmış olan ancak ruhsat düzenlenmemiş yapıların ruhsat işlemleri
ihaleyi yürüten kurum ve kuruluşların talebi halinde bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girmesinden önce yürürlükte olan Yönetmeliğe göre sonuçlandırılır.
(3) (Ek:RG-7/9/2018-30528) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce, noter onaylı inşaat yapım
sözleşmesi (Değişik ibare:RG-7/12/2018-30618) düzenlenmiş
ve imar durum belgesi alınarak yapı ruhsatı başvurusu yapılmış
olan yapılarda talep edilmesi halinde, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden
önceki Yönetmeliğe göre uygulama yapılır.
Geçiş dönemi
GEÇİCİ MADDE 4 – (Ek:RG-7/12/2018-30618)
(1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
önce veya sonra yapılan yapı ruhsatı başvuruları; talep edilmesi halinde, (Değişik
ibare:RG-31/5/2019-30790) 31/12/2019 tarihine kadar
bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önceki Yönetmeliğe göre sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 16 – (Değişik:RG-7/9/2018-30528)
(1) Bu Yönetmelik 15/9/2018 tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 17 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.